FAQ bij pinautomaat huren – antwoord op je vragen

Pagina

Hier geven wij antwoord op al je vragen die kunnen komen kijken bij het huren van een pinautomaat. Heb je een vraag, maar kun je het antwoord niet vinden op deze pagina? Wij helpen je graag verder op telefoonnummer 0495-462222 of via ons contactformulier.

Vragen

Automaten & storing

Ik wil een pinautomaat huren, maar welk type moet ik kiezen?

Dit is afhankelijk van de situatie. Wil je mobiel zijn, dan kun je een mobiele pinautomaat huren (Type Xentissimo). Wil je liever een pinautomaat op een toonbank? Dan kun je een toonbank pinautomaat huren (Type Xenta). De toonbank pinautomaat is er in 2 varianten: Heb je een internetverbinding beschikbaar? Dan is dit de meest eenvoudige en voordelige optie.

Heb je helemaal geen voorzieningen op locatie dan kun je kiezen voor pinnen via het GSM netwerk van KPN. Dit is wat duurder dan pinnen via internet. Bekijk onze prijslijst voor een compleet overzicht.

Kan ik pinautomaten reserveren?

Ja, dit is mogelijk via onze bestelpagina. Hier kun je gebruik maken van het digitale formulier.

Wil je liever niet een pinautomaat huren via internet? Dan kun je bij ons ook de huurovereenkomst downloaden, uitprinten, invullen en terugsturen via e-mail of fax. Aanvragen worden behandeld op basis van binnenkomst van de aanvraag.

Het kan voorkomen dat alle automaten zijn verhuurd.

Wat moet ik doen bij storing?

Bij storing kun je bellen met onze helpdesk op 0495-462244. Op werkdagen tijdens kantooruren zijn wij rechtstreeks bereikbaar. Na kantooruren is onze storingsdienst actief. Je kunt dan een bericht achterlaten waarna wij zo spoedig mogelijk terugbellen.

Bij storing kun je tevens gebruik maken van een machtigingsformulier zodat je klanten toch kunnen betalen. Uitleg over dit formulier vind je hieronder.

Hoe werkt de eenmalige machtiging bij storing van de pinautomaat?

Dit formulier is een noodmaatregel en zorgt ervoor dat je klanten toch kunnen betalen bij een pin storing. Je vult samen met uw klant het formulier volledig in en je laat je klant dit formulier ondertekenen. Abacus B.V. zal het genoemde bedrag voor je innen door middel van een Europese SEPA incasso. Bij deze incasso heeft je klant 8 weken terugboekingsrecht. Na de storneringstermijn van 56 dagen wordt het bedrag doorgestort naar uw bankrekening. Het machtigingsformulier kan gebruikt worden voor bedragen tussen de € 5,- en € 350,-.

LET OP: Deze betaalwijze is geen gegarandeerde betaling zoals een pin transactie dat wel is. Het is daarom van belang dat je controleert dat de gegevens juist zijn ingevuld door je klant. Wij adviseren je om tevens te vragen naar een identiteitsbewijs, paspoort of rijbewijs, om zo de ingevulde gegevens te kunnen checken. Indien incassering niet mogelijk is vanwege onjuiste gegevens of een te laag saldo op de betreffende rekening, dan koppelen wij dit terug naar jou. Je dient dan zelf contact op te nemen met je klant om een andere betaalafspraak te maken. FlexiPIN of Abacus B.V. is dus niet aansprakelijk voor deze vorm van betaling.

Waarom kan het voorkomen dat het GPRS netwerk overbelast is en ik geen pintransacties kan uitvoeren?

Onze automaten werken via het GPRS netwerk die via GSM/GPRS masten door heel Nederland aangesloten zijn. Deze masten kunnen een beperkt aantal databerichten (bijv een pintransactie) verwerken. Zodra er meerdere mobiele apparaten zijn verbonden neemt het dataverkeer toe en neemt de GPRS snelheid af.

De zendmasten werken met tijdslots. Dat betekent dat ieder bericht/pintransactie in een rij wordt gezet zodat deze per beurt worden verstuurd. De zendmast heeft een maximaal aantal slots en zodra deze allemaal zijn vergeven kan er geen nieuw apparaat meer bij totdat er een wordt afgemeld. Hierdoor kunnen berichten dus niet verstuurd worden, blijven betalingen “hangen” of worden niet afgehandeld.

Helaas hebben wij hier verder geen invloed op en is een en ander dus afhankelijk van het bereik van de zendmasten op locatie en het aantal mobiele automaten dat verbinding zoekt.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om te kiezen voor pinnen via internet. Onze Xenta automaten kunnen ingesteld worden op vast internet. De automaat dient hiervoor met een kabel aangesloten te worden op het internetmodem. Deze optie is naast de stabiliteit ook nog eens sneller en goedkoper dan pinnen via GPRS. Er zijn bedrijven die op locatie tijdelijke internet voorzieningen aan kunnen leggen. Raadpleeg hiervoor het internet.

Levering / retour zenden

Wat is de levertijd van de pinautomaten?

De standaard levertijd is 1 werkdag voor levering op maandag t/m vrijdag. Indien de aanvraag op tijd binnenkomt zorgen wij dat de pinautomaat nog voor aanvang van de huurperiode geleverd wordt. Je betaalt alleen voor de dagen dat je de pinautomaat gebruikt. Deze periode dient wel aaneengesloten te zijn.

Spoedkoerier, indien nodig binnen 3 uur je pinautomaat in huis
Indien 1 werkdag doorlooptijd niet snel genoeg is kunnen wij een spoedkoerier voor je inzetten. De pinautomaat kan dan binnen 3 uur op locatie geleverd worden. De kosten van de spoedkoerier belasten wij door. Kijk op onze prijslijst voor de tarieven.

Kan ik een pinautomaat huren, maar deze afhalen i.p.v. dat jullie het leveren?

Ja, je kunt bij ons een pinautomaat huren en deze komen ophalen. Je ontvangt dan € 12,50 korting op uw order. Je belt hiervoor naar 0495-462222.

Adresgegevens:
Abacus B.V.
Schoutlaan 21
6002 EA Weert

Wat moet ik regelen voor het retour zenden van de automaat?

De pinautomaat wordt opgehaald door onze vervoerder UPS. Hier zijn geen (extra) kosten aan verbonden. Zorg ervoor dat de pinautomaat compleet in de koffer klaar staat, voorzien van retour etiket en afgesloten met tie-raps. Het retour etiket en tie-raps kun je vinden in de koffer.

Voorkomen van fraude

Hoe herken ik een frauduleuze transactie?

De volgende gedragingen van een klant kunnen er op duiden dat hij of zij wil frauderen.

  • Indien je klant niet vraagt naar de prijzen van de producten en producten koopt die gemakkelijk doorverkocht kunnen worden (bijvoorbeeld sieraden, videospelletjes, audioapparatuur, etc.)
  • Het aankoopbedrag is veel hoger dan het gemiddelde aankoopbedrag voor je bedrijf.
  • De klant neemt veel tijd om zijn handtekening te zetten.
  • De klant heeft een of meerdere creditcards nonchalant los in een jas- of broekzak zitten in plaats van in een portemonnee.
  • De klant vertelt je dat hij/zij al eerder problemen heeft gehad met de acceptatie van de creditcard en vraagt je het nogmaals te proberen voor een kleiner bedrag.
  • De klant komt meerdere keren in korte tijd bij je terug, al dan niet met verschillende creditcards.
Hoe voorkom ik creditcard fraude?

In de FlexiPIN koffer vind je een preventiekaart. Zorg ervoor dat jij of je medewerkers te allen tijde de controle-instructies opvolgen die op de kaart vermeld staan, wanneer een klant met creditkaart betaalt.

Let speciaal op:

  • Vervalste creditcards:
    Een vervalste creditcard kan voorzien zijn van een geldig creditcardnummer. Controleer altijd de echtheidskenmerken:

    • Hologram; als je de kaart in het licht beweegt, dient er een dieptewerking te ontstaan.
    • UV-kenmerk; met een uv-lamp licht een extra echtheidskenmerk op.
  • Aangepaste creditcard:
    Een bestaande creditcard kan ook aangepast worden. Zowel naam, vervaldatum, creditcardnummer, chip of magneetstrip kan aangepast zijn. Bekijk de creditcard altijd goed!
  • Verloren / gestolen creditcard:
    Ook een verloren of gestolen creditcard kan gebruikt worden voor fraude doeleinden.
Wat moet ik doen als ik creditcard fraude vermoed?

Probeer de transactie uit te voeren als EMV transactie. De klant dient dan een pincode in te voeren. Indien dit niet mogelijk is, volg dan onderstaande stappen:

  1. Stop de creditcard met de Chipkant in de pinautomaat.
  2. Controleer of de merknaam (bijvoorbeeld MasterCard, Visa of Maestro) op de transactiebon overeenkomt met het logo op de betaalkaart.
  3. Controleer of de laatste 4 cijfers van het kaartnummer op de betaalkaart overeenkomen met die op de transactiebon (niet altijd van toepassing bij Maestro).
  4. Laat de kaarthouder zijn of haar handtekening zetten op de transactiebon en controleer of de handtekening op de bon overeenkomt met die op de betaalkaart (niet van toepassing bij Maestro).
  5. Controleer de volgende echtheidskenmerken van de betaalkaart:
    • Hologram; als je de kaart in het licht beweegt, dient er een dieptewerking te ontstaan.
    • UV-kenmerk; met een uv-lamp licht een extra echtheidskenmerk op.

In de documentatie die je ontvangt met de pinautomaat worden de echtheidskenmerken uitgebreid beschreven. Je kunt deze ook hier downloaden.

Bel bij twijfel over fraude naar Paysquare op (030) 283 73 45 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar). Wij adviseren je om tevens een legitimatiebewijs te vragen en te controleren of de naam en handtekening op de betaalkaart overeenkomen met die in het legitimatiebewijs. Noteer het nummer, het type en de herkomst van het legitimatiebewijs op de voorzijde van de transactiebon.
Bewaar zelf de originele transactiebon 24 maanden en geef de kopie aan de kaarthouder.

Wie is eindverantwoordelijk voor creditcardfraude?

Bij het niet opvolgen van de richtlijnen om creditcardfraude te voorkomen ben je aansprakelijk voor alle financiële schade die uit creditcardfraude voortvloeit.
Deze richtlijnen worden meegeleverd bij de automaat en zijn tevens te vinden op deze pagina. Zie de twee vorige vragen.

Kosten & betaling

Welke kosten worden aan mij doorberekend?

Een pinautomaat huren is het allervoordeligst bij FlexiPIN, dit garanderen wij met onze laagste prijsgarantie.

De kosten zijn onder te verdelen in deze 3 groepen:

  1. Huurtarief voor gekozen huurperiode. Je betaalt alleen voor de gekozen huurperiode. Eventuele verzenddagen worden dus niet in rekening gebracht!
  2. Order- & administratiekosten
  3. Transactiekosten

Optionele kosten zijn:

  • Extra bonrollen (3 rollen per automaat worden gratis meegeleverd)
  • Creditcard acceptatie
  • Spoedlevering

Kijk op onze prijslijst voor een compleet overzicht van onze prijzen.

Hoe werkt het precies met de borg?

In verband met de invoering van SEPA is het helaas niet meer mogelijk dat FlexiPIN de borg vooraf incasseert. Je dient voortaan zelf de borg naar ons over te maken. Zodra wij de aanvraag hebben ontvangen ontvang je van ons een factuur met de borg. Je dient de borg over te maken onder vermelding van je debiteurennummer en het factuurnummer. De borg dient bij ons ontvangen te zijn alvorens wij de automaat gaan verzenden.

Zodra wij de pinautomaat in goede orde hebben retour ontvangen storten wij de borg terug op uw rekening verminderd met de huurkosten. Vaste klanten van Abacus B.V. betalen geen borg en ontvangen een factuur achteraf.

Gepinde bedragen & betalingsmogelijkheden

Welke betaalwijzen kan ik accepteren met een pinautomaat van FlexiPIN?

Standaard kunnen jouw klanten betalen met:

  • Iedere Nederlandse bankpas (debetcard)
  • Iedere Buitenlandse bankpas voorzien van Maestro of VPAY logo

Optioneel is:

    • Creditcards voorzien van VISA of Mastercard logo (zie voor meerprijs onze prijslijst)
Is de gehuurde pinautomaat automatisch beschikbaar voor creditcard betalingen?

Nee, creditcard acceptatie dient geactiveerd te worden.

Uiteraard is een pinautomaat huren met creditcard acceptatie wel mogelijk bij FlexiPIN, maar hier geldt een meerprijs. Zie onze prijslijst voor het tarief.

Wij werken voor de creditcard acceptatie samen met Paysquare. Wij doen de aanvraag voor jou, maar dit kost 8 werkdagen. Vooraf zal Paysquare een screening doen.

Op welke wijze ontvang ik de gepinde bedragen?

De bedragen die jouw klanten pinnen worden bijgeschreven op een rekening Stichting Derdengelden. Op de eerstvolgende werkdag worden de bedragen doorgestort op jouw rekening. De Stichting Derdengelden rekening garandeert je tegoeden omdat de rekening nooit voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

FlexiPIN op uw bankafschrift?

Ben je een consument en vind je een afschrijving van FlexiPIN op je bankafschrift? Je hebt dan een betaling verricht bij een klant van ons die een pinautomaat van FlexiPIN heeft gehuurd. De naam van de klant staat helaas niet op jw afschrift. Onze klanten die een pinautomaat huren zijn vaak winkeliers, maar onze pinautomaten worden ook regelmatig ingezet op beurzen, bijeenkomsten of andere events.

Kun je de afschrijving nog steeds niet plaatsen? Stuur ons dan een e-mail met de volgende gegevens:

      • Datum afschrijving op je bankafschrift
      • Pinautomaat code. Dit is een combinatie van 6 cijfers of letters en staat vermeld in het omschrijvingsveld op uw afschrift.

Met deze gegevens kunnen wij opzoeken welke klant het betreffende apparaat heeft gehuurd en geven wij dit door aan jou. Indien de apparaatcode onvindbaar is op je bankafschrift dan kun je deze opvragen bij je bank. Zonder deze code kunnen wij de transactie helaas niet herleiden.

Organisaties / Instanties

Wie is Equens?

Equens is een van de drie instanties in Nederland die verantwoordelijk is voor het verwerken van transacties, waaronder pintransacties. De andere twee zijn Atos Wordline en CCV. Deze instanties staan onder toezicht van de Nederlandsche Bank.

Om te kunnen pinnen heb je per automaat een contract nodig bij een van deze drie instanties. Bij het kopen van een pinautomaat staat het contract op je eigen naam, maar bij een pinautomaat huren is dit niet nodig. Hier hebben wij het contract op onze eigen naam gezet, zodat jij dit niet hoeft te doen.

Wie is CCV?

CCV is een van de drie instanties in Nederland die verantwoordelijk is voor het verwerken van transacties, waaronder pintransacties. De andere twee zijn Atos Wordline en Equens. Deze instanties staan onder toezicht van de Nederlandsche Bank.

Om te kunnen pinnen heb je per automaat een contract nodig bij een van deze drie instanties. Bij het kopen van een pinautomaat staat het contract op je eigen naam, maar omdat een pinautomaat huren bij FlexiPIN tijdelijk van aard is, hebben wij dit contract afgesloten op onze eigen naam.

Wie is Atos Worldline?

Atos Wordline is een van de drie instanties in Nederland die verantwoordelijk is voor het verwerken van transacties, waaronder pintransacties. De andere twee zijn CCV en Equens. Deze drie instanties staan onder toezicht van de Nederlandsche Bank.

Om te kunnen pinnen is er per pinautomaat een contract vereist bij een van deze drie instanties. Bij het kopen van een pinautomaat staat het contract op je eigen naam. Dit is bij een pinautomaat huren niet nodig, omdat FlexiPIN het contract op eigen naam heeft afgesloten.

Wie is de Betaalvereniging?

De Betaalvereniging Nederland is de opvolger van Currence. Zij faciliteren en houden toezicht op Nederlandse betaalverkeer, waaronder pintransacties. Abacus B.V. (de organisatie achter FlexiPIN) is officieel gecertificeerd door De Betaalvereniging Nederland.

Wie is Currence?


Currence was voorheen de instantie die toezicht hield op het Nederlandse betaalverkeer. De taken van Currence op dat gebied liggen sinds 3 april 2012 bij De Betaalvereniging Nederland. Zie vorige vraag.

Wie is Abacus?


Abacus B.V. is de organisatie achter FlexiPIN. Wij zijn een bedrijf dat sinds 1993 actief is als specialist in retail automatisering. Naast pinautomaat verhuur hebben wij nog meer activiteiten zoals product informatie management, omnichannel retail en business intelligence. Zie abacus.nl voor meer info.